SEA, Webdevelopment, Online marketing

Parallelle Tracking

😅
Oeps, hier is het leegjes
Probeer een andere search of neem contact met ons op
🤔
Oeps, dat ging niet zo goed...
Het lijkt op een fout aan onze kant, onze developers zijn op de hoogte gebracht. Probeer een andere zoekopdracht of probeer het later nog eens.
👀
Bezig met zoeken
juli 2018
Vanaf 30 oktober 2018 voert Google parallelle tracking door in alle Google Ads Accounts. In dit artikel geven we antwoord op de vraag: Wat verandert er voor mij?
Wat is parallelle tracking?
17 mei 2018 heeft Google parallelle tracking geïntroduceerd in alle Google Ads accounts. Dankzij parallelle tracking kun je de ervaring op de bestemmingspagina verbeteren. Dankzij deze functionaliteit zorgt Google ervoor dat het meten van de klik 'parallel' gebeurt aan het laden van de pagina. Waar vroeger eerst alle tracking achter de klik werd geladen en daarna pas de bestemmingspagina.

Hieronder duidelijk zichtbaar gemaakt hoe de situatie was en hoe die wordt:

Zonder PT
  1. Gebruiker klikt op de advertentie.
  2. Kliktracker van Google Ads wordt geladen.
  3. Tracking-URL wordt geladen.
  4. Eventuele aanvullende tracking-URL wordt geladen.
  5. Gebruiker ziet de bestemmingspagina.

Met PT
  1. Gebruiker klikt op de advertentie..
  2. Gebruiker ziet de bestemmingspagina.

Tegelijkertijd, op de achtergrond:
  1. Kliktracker van Google Ads wordt geladen.
  2. Tracking-URL wordt geladen.
  3. Als je meer dan één kliktracker gebruikt, kunnen extra omleidingen worden geladen.

Bron: Google (met aanpassingen)
Waarom?
De 'ervaring op de bestemmingspagina' is een belangrijke metric die door Google wordt gebruikt om kwaliteitsscore in Google Ads te bepalen. Door te zorgen dat de pagina sneller geladen wordt heb je ook minder gebruikers die afhaken waardoor je de kans op een conversie kunt vergroten. Eigenlijk dus een hele handige functionaliteit die de gebruikservaring tussen een klik in Google en het landen op een pagina verbetert.
Wat te doen?
Als je momenteel niet weet of je al onbewust gebruik maakt van deze functionaliteit kun je dit controleren door te gaan naar:
  1. ads.google.com
  2. Alle Campagnes
  3. Instellingen
  4. Accountinstelligen
  5. Bijhouden of Tracking
Hier kan je parallelle tracking instellen. Wel is aan te raden om eerst een keer te klikken op "testen", zodat je zeker weet dat na het activeren al je URL's nog werken.

Vanaf 30 oktober 2018 is iedereen automatisch over op paralelle tracking, dan hoef je niets meer te veranderen.

Thanks.

Arno Blokker
Marketeer
arno@condept.nl