Probeer een andere search of neem contact met ons op
🤔
Oeps, dat ging niet zo goed...
Het lijkt op een fout aan onze kant, onze developers zijn op de hoogte gebracht. Probeer een andere zoekopdracht of probeer het later nog eens.
👀
Bezig met zoeken
juli 2017
In april lanceerde Google de gratis versie van optimalisatietool Google Optimize, waarmee op een overzichtelijke manier A/B testen voor landingspagina’s kunnen worden opgezet.
Google Optimize?
Google Optimize is een tool voor het A/B testen van landingspagina’s. Naast de betaalde versie Optimize 360, is ook de in april gelanceerde gratis versie handig en relatief uitgebreid. Er is een drietal aan testen dat uitgevoerd kan worden:
De A/B test en multivariate test worden opgezet op basis van een visuele editor of via een aparte URL. In de visuele editor kunnen er verschillende variaties gemaakt worden van de landingspagina’s door middel van het veranderen van de elementen op de pagina, zoals de header of het invulformulier. Met een A/B test worden 2 verschillende varianten (A en B) van de landingspagina getest, terwijl met een multivariate test verschillende varianten van de afzonderlijke elementen op de landingspagina tegelijk worden getest. Bij het opzetten van een redirect test wordt er geen gebruik gemaakt van de visuele editor, maar worden er juist twee al bestaande pagina’s tegen elkaar getest.
Na het kiezen van één van deze testen is de belangrijkste volgende stap in Optimize het kiezen van een objective: paginaweergaven, sessieduur, bounces, transacties of omzet. Geef vervolgens een omschrijving en een hypothese van je experiment, het percentage van bezoekers aan wie je de test wilt laten zien en eventueel wanneer je de test wilt afvuren door middel van bepaalde targeting regels. Zo zijn er regels die ervoor zorgen dat het experiment op bepaalde apparaten uitgevoerd wordt, of alleen als gebruikers op een bepaalde geografische locatie zijn. Als deze targeting is bepaald dan resteert alleen de startdatum en kan het experiment live.
Zo simpel is het :).
AdWords integratie
Al is Optimize op zichzelf nog een vrij nieuwe tool, de integratie met AdWords gaat een stap verder en is een logisch vervolg. Hiermee kunnen we experimenten opzetten die landingspagina’s testen op basis van een specifieke campagne, ad group of zelfs keyword. Een bruikbare ontwikkeling waar wij bij Condept enthousiast van worden!
De praktische uitvoering houdt in dat er in Optimize onder targeting een ‘AdWords rule’ toegevoegd kan worden. Deze regel bepaalt wanneer het experiment wordt uitgevoerd. Met het toevoegen van een AdWords rule kan er bijvoorbeeld één bepaald zoekwoord geselecteerd worden. Als gebruikers dit zoekwoord 'Googlen' wordt het experiment in werking gesteld. Om hier een duidelijk voorbeeld van te geven: Stel dat er wordt gezocht naar “zonvakantie boeken”, dan zou een reisbureau een landingspagina kunnen A/B testen met op de ene variant met een zonnig strand dat de hele achtergrond van de pagina inneemt, en op de andere variant alleen effen kleuren en geen foto.
Voor een gratis tool is Optimize relatief uitgebreid en handig. Zoals we van Google gewend zijn is de gebruiksvriendelijkheid goed, en de tool is makkelijk in gebruik. Het is minder dat er niet meer dan een vijftal aan KPI’s gekozen kan worden om de resultaten van het experiment te analyseren, maar de data van Optimize kan wel in Analytics geladen worden. Hierdoor is het dus mogelijk om alle resultaten op basis van de KPI’s binnen Analytics te bekijken. Waar wij vooral enthousiast van worden in Optimize is het brede scala aan targeting regels waarmee de experimenten in hoge mate gepersonaliseerd kunnen worden. De nieuwste toevoeging aan deze targeting is dus de AdWords integratie.
Het is top dat we hiermee kunnen A/B testen op basis van, onder andere, de meest relevante 'keywords'. Het optimaliseren van de landingspagina ten behoeve van het zoekgedrag en de verwachting van gebruikers is ten slotte van groot belang om de kans op blije gebruikers en conversies te vergroten.
De integratie is nog niet voor iedereen beschikbaar, maar zal als het goed is binnen een aantal weken in alle accounts toegankelijk zijn. Wij gaan er in ieder geval mee aan de slag en zijn benieuwd wat voor ontwikkelingen Google nog meer op de planning heeft staan!