Service blueprint

Een gevisualiseerde kaart van de klantreis, dat is een service blueprint. Een visuele beleving en de ervaring van de klant in een overzicht. Waarbij postieve én negatieve belevingen het aanknopingspunt worden. Kortom; de tool waarmee je vanuit klantperspectief alle stakeholders inzicht geeft hoe de beleving van het product of dienst is.

😅
Oeps, hier is het leegjes
Probeer een andere search of neem contact met ons op
🤔
Oeps, dat ging niet zo goed...
Het lijkt op een fout aan onze kant, onze developers zijn op de hoogte gebracht. Probeer een andere zoekopdracht of probeer het later nog eens.
👀
Bezig met zoeken

Zo gaan we te werk

  • 01
    Inventariseren.
    Wat weet je al vanuit de klantreis? Wat wil je bereiken en wat zijn jullie doelen en behoeftes?
  • 02
    Overzicht.
    Samen maken we een overzicht van wat nu bekend is. Wat zijn alle operationele processen, stakeholders en belevingen.
  • 03
    Onderzoek.
    We doen klantonderzoek, om de klantreis helemaal in kaart te brengen. De contactmomenten én emoties op dat moment van je klant.
  • 04
    Uitwerking.
    We werken de blueprint visueel uit. En dan hang jij hem op in je bedrijf en deel je hem trots met je stakeholders!
  • 05
    Leren. Analyseren.
    Met klanten praten. De MVP verbeteren.
  • 06
    Borgen.
    Nu we een werkende product/markt-combinatie hebben: Ben je klaar om écht volume achter je service te zetten?
Feeling blue? Laat ons helpen
Wat is een Service blueprint?
Een service blueprint is een overzicht van alle (potentiële) contactmomenten die een klant heeft tijdens zijn klantreis met jouw merk. Iedere ervaring die een klant heeft tijdens het doorlopen van een proces is van belang. 

Denk aan het doen van een online aankoop. Je bestelt en morgen heb je iets in huis. Toch? Fantastisch, mondhoekjes omhoog! Maar wat zijn nu alle contactmomenten die je als klant die je ervaart vóórdat je thuis die aankoop hebt uitgepakt?

Je zoekt een product, oriënteert, leest informatie, vergelijkt, beoordeelt, bestelt, betaalt, wacht en ontvangt. Dit zijn nog maar wat algemene stappen die je als klant ervaart. Bij iedere stap heeft de klant een ervaring die zijn mening beïnvloed. Breng deze en alle stappen aan de front stage en backstage in kaart en je hebt een blueprint. 
Het merk als service
Als elke uiting die je doet consistent is met de merkbeleving, wordt de totaalbeleving van je merk sterker. Om je te onderscheiden in een markt is het nodig om je service - en dus het service design - aan te passen zodat al je merkwaarden doorklinken. 

Van een klantaccount of een bevestigingsmail, tot het social-media contact op zaterdagavond om 22:35u of zelfs het extra handgeschreven kaartje wat als verrassing bij je bestelling zat. Ieder onderdeel draagt bij aan beleving.

Service design specialisten

David Tins
Creatief directeur
david@condept.nl
Reinier van Eijk
Marketing directeur
reinier@condept.nl