Langere SEO snippets

Condeptline

Vorige maand heeft google een aanpassing gedaan. Deze aanpassing was aan de meta-beschrijvingen van de organische zoekresultaten. Het betreft een verlenging van de meta-beschrijving. Wat voor impact heeft dit voor de gebruiker, en wat voor impact heeft dit voor het bedrijf achter de klik?

Bijna iedereen gebruikt Google dagelijks. Google vult eigenlijk elke behoefte met betrekking tot zoekgedrag. Voor de gebruiker is dit heel fijn. Alle informatie, op elk moment van de dag. Meta-beschrijvingen zijn hier een belangrijk onderdeel van.

Vorige situatie

De meta-beschrijving is het stukje uitleg onder het organische google resultaat. Voorheen was deze ongeveer 160 tekens. Na de Google-update begin december 2017, zijn deze beschrijvingen onder de zoekresultaten langer geworden. Een flink stuk. Nu kunnen meta-beschrijvingen wel zo’n 320 tekens zijn. Het mooie is, dit gebeurt ook voor jouw webpagina's! Zie hier een voorbeeld van een SEO-snippet wat nu 291 tekens bevat.


Impact

Wat heeft dit nou voor impact? Allereerst heeft het invloed op de lengte van de pagina. Waar er eerst eigenlijk standaard maar twee regels beschrijving stonden staan er nu soms tot wel 6 regels. Dit is een uitzondering maar over het algemeen hebben we het over 4 regels beschrijving.

Natuurlijk kun je als bedrijf hier slim mee om gaan, je kan nu meer tekens gebruiken om de gebruiker van meer informatie verschaffen. En hoe duidelijker het voor deze gebruiker is, des te groter (of juist kleiner) is de kans dat deze ook daadwerkelijk doorklikt naar je website. 


Het kan er ook voor zorgen dat de gebruiker helemaal niet meer klikt omdat alle desbetreffende informatie nu in de meta-beschrijving staat. Dit gaat veel nieuwe inzichten bieden. 

Naast de update die het voornamelijk over lengte heeft Google, uiteraard, ook de richtlijnen geüpdatet. Eerst werd aangegeven dat een goede meta-beschrijving uit ongeveer 160 tekens bestond. Na deze update lijkt een goede meta-beschrijving uit ongeveer (max.) 300 tekens te bestaan. Bron: Moz


Concluderend

Houd dus rekening met de volgende punten:


  1. De lengte van je eigen meta-beschrijvingen. 

  2. De doorklikratio’s van de organische resultaten.

  3. De indeling en relevantie van je nieuwe meta-beschrijvingen.

Hulp nodig met het optimaliseren van je meta's of SEO in het algemeen? Neem gerust contact op voor reflectie op je huidige SEO-strategie, of het opzetten van een nieuwe.
12-01-2018 · Arno Blokker
logo-wit
Steenovenweg 3
3532AE Utrecht
info@condept.nl
030 - 737 0886

Algemene Voorwaarden
Privacy Beleid