Misleidende Advertenties

Condeptline

Google heeft aangegeven vanaf het eind van dit jaar strenger te gaan controleren op de impact van foutieve content in beeld- en tekst- advertenties. Wat voor impact heeft dit voor de adverteerder? En net zo belangrijk: voor de gebruiker.

Update

Google gaat strenger controleren op advertenties met foutieve informatie. Hiermee bedoelen ze: In online display (banners) én in search. Dit zal leiden tot een kwaliteitsslag in banners én op de SERP. Dit is wat Google zelf heeft aangegeven. Vorig jaar is de strijd tegen dit misleidende content en tegen AdBlockers door Google zelf al aangekondigd en dit lijkt een volgende stap daarin te zijn. Maar wat houdt foutieve content nou precies in? Foutieve content is aan te duiden in verschillende categorieën. Hieronder een aantal voorbeelden:

  • 1. Niet beschikbare aanbiedingen

    VB: Actieprijs in de advertentie komt niet overeen met de prijs op de landingspagina. Zo kan het zijn dat er specifieke advertenties zijn geschreven voor een bepaalde promotie. Als deze promotie is afgelopen maar de advertenties nog wel zichtbaar zijn is dit in schending met het beleid. Tip: Indien je een actie wil promoten maak gebruik van een tijdsschema. Dat kan in zo goed als alle beschikbare tooling. Hiermee voorkom je onnodige schending van de Google Policy.
  • 2. Misleidende content

    VB: Het kan zijn dat je als gebruiker op zoek bent naar een erkende loodgieter. Het eerste dat je doet is je browser openen om te zoeken op loodgieter Maastricht. Vervolgens wordt er een advertentie weergegeven waar in de beschrijving staat: Erkende loodgieter, vandaag bellen = morgen fixen. Vervolgens klikt de gebruiker op de advertentie en komt diegene erachter dat de loodgieter helemaal niet erkend is. 
  • VB 2: Een advertentie die claimt dat je met een geweldig wondermiddel binnen 2 weken een sixpack kan kweken zonder op je voeding te letten. 
  • 3. Vergelijkende Claims

    VB: Advertenties waarin wordt weergegeven: ‘beste’, ‘nummer 1’, ‘sneller dan’. De claims zijn alleen geldig als deze op de bestemmingspagina bevestigt worden door een derde partij.
  • 4. Onduidelijke relevantie
    VB: Als adverteerders gebruik maken van dynamic keyword insertion kunnen er ‘gekke’ resultaten komen. Hier een voorbeeld uit de blog van wordstream: link
  • 5. Onbetrouwbaar gedrag

    VB: Het laatste voorbeeld gaat over bedrijven die opereren onder een valse naam. Nu zal je dit niet snel tegenkomen, maar ook deze misleidende informatie zal Google mee bezig gaan.
  • 6. “Beeldadvertenties met de knoppen “Downloaden” of “Installeren” zijn niet meer toegestaan.”

    VB: Deze spreekt eigenlijk voor zichzelf, maar banners met knoppen ‘downloaden’ of ‘installeren zijn niet meer toegestaan. Dit kan namelijk niet direct uit de app en is dus misleidend voor gebruikers. 

Impact

Impact voor de adverteerder:
Voor de adverteerders zullen vooral punt 1, 2, 3 & 6 zijn belangrijk om scherp in de gaten te houden. Het kan wel eens voorkomen dat je vergeten bent om een advertentie met promotie uit te zetten na afloop van de desbetreffende promotie. Op korte termijn kan dat risico klein zijn, maar herhaaldelijk fout kan in ieder geval AdWords wel irriteren. Daarnaast is het zaak om scherp te zijn vergelijkende claims, we zien dat dit vaak gebeurt. En, mits dit niet bevestigd wordt door derden, kan het zijn dat dit soort advertenties in de toekomst sneller/strenger worden gecontroleerd.
Punt 6 is een heads-up van Google. Het is goed om te weten en de actie is vanzelfsprekend en duidelijk.


Impact voor de gebruiker:
Adblockers blijven veelgebruikte tools, maar het is de laatste tijd behoorlijk stil rondom dit topic. Voor de oriënterende gebruikers is deze ontwikkeling in ieder geval goed nieuws; betere ads. De wijzigingen zullen ervoor zorgen dat het internet weer een stukje beter wordt. Ook zullen gebruikers een betere ervaring hebben, omdat de resultaten die ze te zien krijgen relevanter en minder misleidend zijn. Theoretisch klinkt dit natuurlijk erg mooi, in de praktijk zal het verschil waarschijnlijk kleiner zijn.

13-10-2017 · Arno Blokker
logo-wit
Steenovenweg 3
3532AE Utrecht
info@condept.nl
030 - 737 0886

Algemene Voorwaarden
Privacy Beleid