Google AdWords Targeting of Observatie. What to do?

Condeptline

Google AdWords innoveert continu. Naast nieuwe functionaliteiten worden bestaande functionaliteiten gepimpt of gemoderniseerd. Sinds 2013/2014 hebben we retargeting functionaliteiten in alle campagnes. Voor zoek-campagnes was dit RLSA (retargeting lists for search ads) en voor display, video en mail was dit doelgroepen / audience-targeting.


Retargeting 1.0

Als je in the early days (2014) expliciet wilde targeten op je doelgroep heette dit 'targeten en bieden'. Als je alléén wilde mee-meten of je doelgroep slechts een ‘bodaanpassing’ wilde geven, noemen we dit 'alleen bieden'. De naming is inmiddels geüpdatet en heet nu ‘Targeten' en ‘Observatie’. Zo bestaat er geen onduidelijkheid meer. Dit staat onder het kopje ‘doelgroepen’ in je campagne. Wat meer op de voorgrond. De naamswijziging is redelijk ongemerkt gegaan en bij mijn weten niet aangekondigd, maar wel relevant.


Wat kan je met Targeten?

Met targeten doe je altijd remarketing en benader je een specifieke doelgroep. Namelijk site-bezoekers, mailinglists, YouTube gebruikers óf similar audiences. Die laatste zou ik overigens even vergeten. Niemand anders. Voorbeeld: Je zoekwoord is ‘fiets’ en je target met remarketing van je website, dan target je alléén de bezoekers van jouw website die zoeken naar ‘fiets’, en niet álle anderen. Idem voor display, video & gmail.


Targeten doe je óf: met een beperkt budget. Óf met het doel een ándere boodschap, CTA en landing te laten zien, al dan niet met een andere positie, bij een specifieke klantreis. Óf je gaat op zoek naar kansen (bredere inzet van generieke woorden). Strategieën kan je bijvoorbeeld opsplitsen in funnel-fases waardoor je intelligenter kunt inspelen op online (zoek)gedrag.


Wat kan je met Observatie?

Met observatie (voorheen alleen bieden) target je bínnen iedereen in de groep die past bij jouw context of zoekwoord, óók de doelgroep die je herkent via een lijst met gebruikers (cookies) die je hebt verzameld. Google laat deze mensen in je campagne heel duidelijk in het 'bakje' vallen en zo kan je precies zien: hoeveel van de mensen die in een remarketing-doelgroep zitten, óók in jouw campagne terecht komen.


Observatie kan een intelligente aanvulling zijn als je geen tijd of kans ziet voor gebruik van Targeten. Eigenlijk zou iedereen dit als basisinstelling moeten doen. Je kunt bijvoorbeeld ‘lagen’ van remarketing bouwen via de Observatie functie, dat noemen we ‘multi-layered remarketing’. Een interessant artikel daarover vind je hier. Gebruik je dit nog niet? Dan zou ik je adviseren om per direct een gelaagde remarketing-strategie gebruiken over je campagnes. Het maakt je kansen op het halen van zichtbaarheid onder een relevante doelgroep duidelijk groter.


Strijd

Het lijkt erop dat Google de strijd voert naar meer inzet van (re)marketinggeld via het Google-kanaal. Google richt zich naast zoekwoorden en intentie steeds meer op doelgroeptargeting. Doelgroeptargeting is iets dat Facebook juist heel goed doet en waar Google nog in achter loopt. Wij zien deze focus van Google als strategie om marketingspend bij Facebook weg te halen. Lees ook ons eerdere artikel over Life Events, waarin wij dezelfde trend zien. Of lees ons artikel over Google vs. Facebook.


Targeten en observatie gepimpt

Retargeting-functies waren voorheen alléén voor power-users weggelegd en een beetje verstopt. In de nieuwe interface is dit helemaal weg en bruikbaar voor iedereen. Ook de bakker op de hoek kan nu dus gebruik gaan maken van retargeting en dit maakt marketing voor iedereen (lees: online gebruiker) relevanter. Ik vind dat een goede zaak. Google ‘pimpt’ de targeting en remarketing-functionaliteiten in 2017 opvallend vaak. 


Wil je sparren om te kijken of jouw strategie actueel is óf dat je retargeting nog naar eindbaas niveau kunt trekken? Neem dan even contact op.
22-09-2017 · Reinier van Eijk
logo-wit
Steenovenweg 3
3532AE Utrecht
info@condept.nl
030 - 737 0886

Algemene Voorwaarden
Privacy Beleid