Customer Match & Lookalike Audiences

Condeptline

Deze week: Een best practise in AdWords. Customer Match & Lookalike Audiences. Ook wel Similar audiences genoemd. Deze ‘best practise’ zou eigenlijk elke marketeer al uitgerold moeten hebben in de accounts van zijn of haar klanten.

Customer Match? Lookalike audiences?

Op 1 mei 2017 kondigde Google aan dat ze waren begonnen met het uitrollen van lookalike audiences voor Search en Shopping, en dat ze customer match aan het uitrollen waren voor Shopping.

Leuk! Maar wat betekent dit nou precies? eerder was het al mogelijk om RLSA (Remarketing lists for search ads) doelgroepen uit te rollen. Dit is precies is wat de titel zegt: Remarketing lijsten in search. Hoewel dit al wel kon in display was dit in  Maar dankzij de komst van CM en lookalike audiences is het nu ook mogelijk om nieuwe klanten te bereiken op basis van remarketing audiences.

Welke lijst in welk netwerk

Dat roept natuurlijk de vraag op: hoe gaat dit nou precies in z’n werk en waar kan ik wat nou precies uploaden. Hieronder een schema met de lijsten en het netwerk waar ze in gebruikt kunnen worden.



Het kan zijn dat een lookalike van de gemaakte google analytics doelgroep niet compatibel is met het Google Search en Google Shopping. Dat kan liggen aan het feit dat ze niet voldoen aan een aantal richtlijnen die door Google gesteld zijn. Deze richtlijnen kun je hier terugvinden.


Data

Uiteindelijk wil je natuurlijk weten of het wat oplevert. In deze cases geeft Google aan dat customer match & lookalike doelgroepen een veel hogere CTR (doorklikratio) en CVR (conversieratio) halen dan ‘generieke’ targeting. 


Wij zien voornamelijk grote verschillen in conversieratio en wat minder grote verschillen in doorklikratio, beide positief tov. ‘generieke’ targeting. Dit kan natuurlijk te maken hebben met veel verschillende factoren zoals product, propositie, branche etc.


Wat goed is om te weten is dat de grootte van de lookalike audiences continu fluctueert. Zo kan het zijn dat de ene maand er 100.000 bezoekers in de desbetreffende lijst zitten en de maand daarop maar 50.000. In onderstaande grafiek is goed te zien hoe de grootte van de audiences fluctueert. 




Observaties versus targeting

Dus je hebt bepaald dat je gebruik gaat maken van lookalikes, je weet in welk netwerk je deze kan gebruiken. En bent erop voorbereid dat het volume kan fluctueren wat invloed kan hebben op hoe snel je dagbudget opraakt. Mits deze op ‘versneld’ staat. Vervolgens moet je afwegen wat voor type targeting je gaat kiezen. Er zijn twee soorten targeting voor doelgroepen:

  • Observaties
    Vroeger bid only. Met deze optie kun je doelgroepen toevoegen aan je huidige campagnes en targeten op zowel generieke searches als lookalike searches.
  • Targeting
    Vroeger target & bid genoemd. Met deze optie target je alleen op de gebruikers binnen de desbetreffende doelgroeplijsten. Dus als je lijst een grootte heeft van 10.000 gebruikers, target je alleen deze groep. 

Aan beide targetingopties kun je bid-modifiers toevoegen. Dit houdt in dat het bid van je zoekwoord een bepaald % hoger mag zijn dan je huidig ingestelde bieding. Hier gaan we voor dit artikel niet verder op in.

Afsluitend

Google blijft natuurlijk altijd nieuwe functionaliteiten lanceren, het is dan ook belangrijk om deze functionaliteiten eigen te maken en daarna ervoor te kiezen om deze wel of niet te implementeren. Maar wij hebben zeker positieve resultaten gezien na de implementatie van customer match en lookalikes in onze accounts.

22-12-2017 · Arno Blokker
logo-wit
Steenovenweg 3
3532AE Utrecht
info@condept.nl
030 - 737 0886

Algemene Voorwaarden
Privacy Beleid