Conversion Linker. Wat is dat?

Condeptline

Apple besloot in Q3/Q4 na aankondiging in september maar zonder verdere verantwoording om 3rd party cookies die initieel waren geplaatst als 1st party cookie maximaal 24 uur te bewaren. Let op: 3rd party cookies waren altijd al geblockt.

Conversies in je accounts denderden misschien onderuit en ineens riepen systemen zoals Google Tagmanager, Google AdWords en DoubleClick dat je een ‘conversion linker’ moest plaatsen. Waarom? #Watskeburt? En Wat Nu?

Wat is er gebeurd 

Eind oktober 2017 heeft Apple een Safari update met ITP (Intelligent Tracking Prevention) gelanceerd. Een stukje privacyverbetering zullen we maar zeggen. Hierin worden 3rd party cookies die initieel als 1st party cookie waren geplaatst nog maar 24 uur bewaard. Dit was altijd 30 dagen (of ingestelde cookievervaltijd). Nu kan dat niet meer, en is dat default 24 uur op Safari’s. Oftewel, high-five-in-the-face with a chair voor de advertentiewereld. Deze cookies zijn vanaf heden na 24 uur done-and-done gone op Safari’s.


First party

Als je bijvoorbeeld Bakkerij ‘t Stoepje bent en een cookie is afkomstig van “bakkerijtstoepje.nl”, dan zien we dat als een ‘first party’ cookie.


Third party

Als je bijvoorbeeld Bakkerij ’t Stoepje bent en de cookie is afkomstig van “facebook.com”, dan zien we dat als een ‘third party’ cookie.


Wat nu

Integraties van alle bronnen via website analytics blijven werken. Dat komt omdat de relevante informatie dan al is weggeschreven in het webanalytics-product. Dit maakt integraties tussen systemen en webanalytics steeds belangrijker. Als je gebruikers ‘default’ laat inloggen en koppelt in je webanalyticspakket in je website, heb je hier helemáál geen probleem mee. Problemen zijn er wel met bijvoorbeeld AdWords, en dan vooral voor cross-device tracking. Maar alle soorten systemen en pakketten gedragen zich anders. En de meeste tooling heeft hier al een oplossing voor gevonden en gecommuniceerd als je ze gebruikt.


Zo ook Google. Iedereen die werkt met GTM (Google Tag Manager) kan (en zal de afgelopen maand) een ‘conversion linker’ tag instellen/hebben ingesteld op ‘all pages’. Zoek naar een artikel in Google en je vindt exact hoe die implementatie werkt. De conversion linker zorgt ervoor dat de Google cookies automatisch worden weggeschreven als Google Analytics cookies. Dat werkt, omdat Google Analytics cookies door Safari worden herkend als first party cookies, en dus niet vervallen na 24 uur. Oftewel: Je kunt attributie blijven doen van je conversies, als je die in de bron (zoals AdWords) trackt.


De toekomst van cookies

Uiteindelijk gaan we af stappen van cookies in ad-tech. Maar voorlopig zitten we er nog even aan vast. Van cookies af stappen zal de komende jaren gaan gebeuren, afhankelijk hoe snel van de ontwikkeling in de ad-tech gaat en hoe gek Google, Facebook en Apple elkaar maken. Als je essentiële systemen hebt draaien waarin je niet in je webanalytics pakket conversies trackt, dan moet je je strategie mogelijk herzien. Doe dit samen met je webontwikkelaar en/of webanalytics adviseur. Mocht het niet zo zijn, dan was je al klaar voor deze ontwikkeling. Wil je advies over je webanalytics? Bel ons gerust even.

24-11-2017 · Reinier van Eijk
logo-wit
Steenovenweg 3
3532AE Utrecht
info@condept.nl
030 - 737 0886

Algemene Voorwaarden
Privacy Beleid