Zoekwoordanalyse maken

Condeptline

Laatst zijn we ingegaan op bepaalde zoekwoordtypes en de ontwikkeling in exact match, die Google recentelijk heeft doorgevoerd. Vandaag ga ik algemener in op het belang van zoekwoorden voor je online vindbaarheid.

Ook zal ik je handvatten geven om een goed zoekwoordonderzoek te doen. Want er is een verschil tussen een goed en een slecht zoekwoordonderzoek. Daarnaast is het goed om te vermelden dat dit artikel zich voornamelijk richt op het doen van een zoekwoordanalyse en het bepalen van relevante zoekwoorden. Het artikel biedt geen (volledige) inzichten in het schrijven van een goede, SEO-geoptimaliseerd, tekst. Waarin bijvoorbeeld ook semantische termen meegenomen moeten worden.


Een goed zoekwoordonderzoek brengt de hele markt in kaart. Een slecht zoekwoordonderzoek is onvolledig en ongecategoriseerd. Als je woorden vergeet kan dit leiden tot minder traffic naar je website, en dat is niet wat je wilt. Vergeet daarom ook niet frequent (kwartaal, halfjaar of jaar) opnieuw te kijken naar het onderzoek en trends. Een ‘volledig’ zoekwoordonderzoek is nodig om een plan te maken om op de juiste, relevante, zoektermen op het juiste device & moment goede posities te halen.


Welke zoekwoorden zijn belangrijk?

Het is noodzaak om te bepalen welke zoekwoorden belangrijk zijn voor jouw site/business. De beste aanpak is een combinatie van manieren om deze zoekwoorden te identificeren. Ik stel voor te beginnen met logisch nadenken en het zelf googlen van mogelijke termen. Zo kom je erachter waar je zelfs op natuurlijke wijze naar zou zoeken, en kun je via ‘gerelateerde’ zoekopdrachten onderaan de pagina een idee krijgen van andere mogelijk relevante zoekwoorden. Op basis van de zoekwoorden die hieruit komen kan het zoekwoordrapport opgezet worden.


Tools Tools Tools

Nu we op de hoogte zijn van het belang van een goed zoekwoordonderzoek en welke zoekwoorden het belangrijkst zijn, kan het onderzoek opgezet worden. Hoe? Door het gebruik van een groot scala aan tools. Er is niet één perfecte tool om een zoekwoordonderzoek te doen, helaas. Je kan het beste gebruik maken van meerdere tools. Er is een groot aantal tools dat erg waardevol kan zijn, waaronder de zoekwoordplanner van Google. Ook tools als Google autosuggest, Answerthepublic, Übersuggest, en Google trends zijn bruikbaar.  De kracht van deze tools is dat ze elkaar versterken. Bij het gebruik van bijvoorbeeld de zoekwoordplanner kan je woorden invoeren, om vervolgens gerelateerde woorden en het bijbehorende zoekvolume te genereren. Voor nog meer zoekwoordideeën kun je dit proces herhalen in de andere tools. Op deze manier eindig je uiteindelijk met een redelijk complete en alomvattende zoekwoordenlijst. Vergeet geen social hashtags en opkomende termen.


Long tail vs short tail

Over long tail en short tail zou ik wel een heel artikel kunnen schrijven,  maar dit is buiten scope van dit artikel. Long tail zoekwoorden hebben vaak een laag zoekvolume en specifiekere intentie, en short tail zoekwoorden hebben vaak hoog zoekvolume maar een generieke intentie. (over long tail en short tail is ook informatie te vinden in de vorige blog: http://www.condept.nl/blog/heeft-voice-search-de-toekomst/

Als je een zoekwoordonderzoek doet en Google zoekwoordplanner gebruikt, kun je naast het zoekvolume en suggesties ook de concurrentie zien. Het kan zijn dat een zoekterm veel volume heeft maar ook een hoge concurrentie, dan is het misschien slimmer om een zoekwoord te kiezen waar minder volume op zit met een lagere concurrentie. Let op: Google zoekwoordplanner geeft alleen concurrentie (gemiddeld, laag, hoog) voor SEA. Organische concurrentie kan je het best bekijken in de tools van Majestic of SEMrush. Het is belangrijk om rekening te houden met concurrentie als je daadwerkelijk campagnes gaat bouwen, of je website gaat optimaliseren met specifieke zoekwoorden. Dit heeft mogelijk invloed op het succes dat je kunt behalen met je inspanningen.


En nu?

Nadat je een zoekwoordonderzoek heb gedaan, heb je een hele lijst met relevante zoekwoorden. Het is belangrijk om de gekozen zoekwoorden te ‘raten’. Kijk hoe belangrijk de zoekwoorden zijn en stel prioriteiten. Sorteer op de meeste kans voor jouw merk. Dit is geen ‘rocket science’: Maak een Excel-bestand, zet de woorden onder elkaar, ga vervolgens elk woord langs en scoor deze op relevantie voor jouw pagina, product en of dienst. Als je de zoekwoorden wilt gebruiken in SEA, kun je campagnes bouwen en de zoekwoorden onderverdelen. Als je de woorden wilt gebruiken voor SEO-optimalisatie, is het prioriteren belangrijker, omdat SEO zoekwoord optimalisatie vaak tijdsintensiever is per zoekterm. Kies daarom de zoekwoorden die de meeste impact hebben.  

04-08-2017 · Arno Blokker
logo-wit
Steenovenweg 3
3532AE Utrecht
info@condept.nl
030 - 737 0886