Re-brand voor je verbrand

Condeptline

Wij houden van schoenen! De zool van je schoenen geeft je grip en laat je comfortabel genieten. Na een lange tijd lopen is je profiel versleten en is het tijd voor een nieuw paar. Oké. Het zijn je favoriete schoenen, dus nog even doorlopen kan nog wel, toch? Tuurlijk! Zolang je maar niet gezien wordt en het niet opvalt, want ze lopen zo lekker.

Mode en trends wisselen en je groeit als persoon in je smaak en voorkeur. Nu is het moment daar om te wisselen van schoenen, wat nu? Hetzelfde paar in een andere kleur of toch eigenwijs eens een hip paar. Voor beide gevallen is iets te zeggen, maar wat is nu passend bij het hier en nu?


Dito geldt voor je merk, voor alles is iets te zeggen. Spelen er bepaalde trends en zien we veel merken daarin meebewegen? Hoe val je als merk op in het visuele geweld? En behoud je dan wel je eigenheid als merk, wanneer je doet wat iedereen doet?


Behouden of veranderen?

Moderniseren als bedrijf is heel ‘gewoon’. Je moet meegaan met je tijd en je onderscheiden in de markt. Toch zien we dat veel ondernemers het nog lang niet als ‘gewoon’ ervaren om naast hun dienst of product, ook aandacht te besteden aan het (door)ontwikkelen van hun visuele identiteit (huisstijl). Als je als merk niet genoeg mee verandert verlies je op den duur aanzicht en wellicht zelf je bestaansrecht. Maar te veel veranderen, kan weer zorgen voor identiteitsverlies. Moet je je juist heel subtiel veranderen zoals Coca Cola of juist heel sterk veranderen zoals Pepsi? In de header afbeelding van dit blog is duidelijk te zien dat Pepsi cola zich over de jaren veel heeft veranderd. Coca Cola houdt zich ondertussen al 100 jaar vast aan het sierlijke woordlogo.


Rebranding


Dit zijn natuurlijk grote merken die hun logo plaatsen op heel veel uitingen. Maar als klein merk is het ook belangrijk om na te denken over verandering van uitstraling, en de mate van balans hiervan. Past de visuele identiteit nog bij de boodschap van je merk in deze tijd? Een mooie vraag waar het antwoord niet eenduidig voor is.


Ontwikkelingen

Niets gaat vanzelf. Als je ontdekt dat je identiteit verouderd is, ben je eigenlijk al te laat. Toch, zelfs als je te laat bent, moet je rekening houden en omgaan met veranderingen. Dit is vaak een intensief proces waar je in drukke tijden niet aan wilt denken. Des te belangrijker om hier eens goed over te sparren met creatieve en ervaren partijen.

Los van de nadelen (tijd, geld), kan rebranding ook een voordeel zijn. Vanuit onze ervaring een aantal redenen om te rebranden:

  • 1. Meer aansluiting zoeken bij de doelgroep. Een merk als vtwonen kan bijvoorbeeld niet níet meegaan met de trends, gezien de positionering van het merk en haar nauwlettende doelgroep. 

  • 2. Het samenvoegen van meerdere identiteiten (bedrijven). De organisatie vraagt om een paraplu voor het merk. Denk aan de gemeente Amsterdam met alle verschillende afdelingen daaronder.

  • 3. Visualiseren van de (nieuwe) kernwaarden van een merk. Waar de missie of visie van een bedrijf op de achtergrond kan wisselen, is de vertaling hiervan uiteindelijk ook nodig om het naar je doelgroep uit te dragen. 

  • 4. De dynamische behoefte: digitalisering door online beweging. Van avatar tot snapchat, ieder kanaal heeft zijn eigen wensen en eisen. Een merk moet in staat zijn om binnen deze dynamische kaders te kunnen 'shinen'.

  • 5. Trendgevoeligheid van een markt. Als de regel nieuwer=beter op gaat in een markt, kijkt de doelgroep ook op deze wijze naar een merk.

  • 6. Kostenbesparing. Een slimme oplossing waarmee verschillende maatschappen slimmer in 1 huisstijl en visie kunnen worden geschaard. Een goed voorbeeld is USG. Je hebt bijvoorbeeld USG people, USG professionals en USG ICT. Deze maken allemaal gebruik van een dynamische identiteit uitermate geschikt. 

  • 7. Goedkopere uitingen. Drukwerk in full color is duurder dan drukwerk in enkele kleur. Het kan dat door een herontwerp het logo beter in 1 kleur kan worden toegepast. Daarmee wordt drukwerk/merchandising in potentie betaalbaarder.

  • 8. Doorontwikkelen van een merk en de achterliggende uitingen. Vroeger was een logo, kleur en lettertypes voldoende. Vandaag de dag kunnen dynamische richtlijnen voor content, online advertenties, materialen, paletten en vormentaal voordelen opleveren.

  • 9. Boost van een merk. In termijnen kan je door aanpassingen aan stijl een merk sterker in de markt zetten. Dit kan een enorme boost voor een merk en bedrijf genereren. 

  • 10. Herpositionering. De behoefte voor uitstraling, waarden en doelgroep wijzigt en daarmee ook de visuele uitstraling. 

Kwaliteitsbewaking

Uitstraling vernieuwen en verfrissen kan bovendien nieuwe doelgroepen aantrekken, zonder de huidige doelgroepen te verliezen. Mits de herkenbaarheid natuurlijk blijft. 


Het moderniseren van de branding geeft afnemers het gevoel dat het merk zijn best doet om vooruit te lopen. Dat geeft vertrouwen. Het behouden van de herkenbaarheid van je bedrijf is daarom altijd een harde eis die we stellen bij een rebranding. Daarom bestaat rebranding vaak uit meerdere stappen. Dit zodat je de afnemer langzaam mee kan nemen in de ontwikkelingen, zodat je ze onderweg niet kwijtraakt. De kwaliteit van de rebranding is daarom net zo belangrijk als de implementatie hiervan.


Huisstijlen bestaan allang niet meer uit alleen een logo. Merken hebben een hele branding die van a tot z doorgevoerd dient te worden om herkenbaarheid en zichtbaarheid te creëren. Waar eerst de branding van een logo tot een pen en een website ging, kan de branding van een merk tegenwoordig overal in zitten. Denk aan interieur design, sound design, fotografie/videografie, social media, adverteren, signing of evenementen. Overal waar het concept en kernwaarden in kunnen doorschijnen.


Op zoek naar inspiratie? Blader eens door het boek “Logo Life’. Hij staat bij ons op de boekenplank dus wees welkom om eens te komen bladeren.


Concluderend 

Past de visuele identiteit nog bij de boodschap van je merk in deze tijd? Zoals genoemd is een eenduidig antwoord niet aan de orde. De zoektocht naar een visuele identiteit is een proces waarbij er genoeg voor- en nadelen te noemen zijn. Hoofdzaak blijft dat stilstand achteruitgang is, juist in je merkbeleving. Een gewaarschuwd mens telt dus voor twee; durf te veranderen van schoenen voordat je zolen zijn verbrand.


Rebranding

24-07-2017 · Frank van Delft & David Tins
logo-wit
Steenovenweg 3
3532AE Utrecht
info@condept.nl
030 - 737 0886